Východní kuchyně jsou plné nejrůznějších kombinací, které se v naší tradiční kuchyni neobjevují a tak mohou vypadat moc složitě. Nechci to nikomu vymlouvat, těžko se vyznat například v jednotlivých omáčkách, těžko odhadovat chutě podle pokrmů podávaných v restauracích. Často chodím na výzvědy, ale skutečnost je taková, že stejné jídlo nechutná skoro nikdy stejně ani v jedné jediné restauraci. A to je pro mě poučení, že to, co mě čeká na talíři, může být pokaždé překvapením. Pro jistotu si teď u pokrmů s papričkou objednávám méně pálivé. Minule mi totiž vyrazil pot i slzy.

Východní kuchyně je zajímavá i z toho pohledu, že se při jejím zkoumání dá naučit spousta užitečných věcí pro naši kuchyni. Mnoho ingrediencí používáme také, přestože si na nějaké orientální chutě nepotrpíme.

A protože na talíři naše zdraví začíná, tak je dobré vědět, čím si prospět. Na naši celkovou harmonii, která je předpokladem zdraví, totiž má vliv i teplota a její sladění s naším vnitřním prostředím. Hodně to pociťujeme v parném létě, potíme se a není nám to příjemné, organismus ochlazujeme například konzumací zeleniny a pitím. No a když je zima, jako teď, tak ho musíme naopak zahřát.

Čím se organismus zahřívá? Podle čínské medicíny potravinami s energií yang, protože v zimě nám příliš konzumace jin škodí. Ženy na dietě mají obvykle mnoho jin, pokud se chladí ovocem a zeleninou, měly by to vyvážit. Potraviny yang podporují trávení i pálení nadměrných tuků. V zimě tělo potřebuje více energie yang, jinak se dostaví chuť na sladké! Aby se to nestalo, je třeba ohlídat v jídelníčku pár drobností. Není to nic složitého, stačí vybrat dvě tři vychytávky a dodržovat je.

Vyberte si z mých tipů:

  • zařadit teplou polévku (ovšem pozor na energetickou hodnotu, lepší je čistý vývar)

  • přidat do jídla skořici, zázvor, fenykl, chilli, kari, pepř

  • zobat sušené ovoce (2 – 3 kousky)

  • z ryb vybírat lososa, z masa drůbež, vnitřnosti, jehněčí

  • zeleninu krátce osmahnout

  • jako přílohu zvolit rýži, jáhly, sóju

  • pít černý a zázvorový čaj

  • přidávat aromatickou zeleninu a bylinky – česnek, cibuli, chilli papričky, pažitku, křen, chřest

  • dopřát si kakao, trošku rýžového vína, červeného nebo kávu

Samozřejmě i zahřívací potraviny musí být vyvážené, proto je vhodné jíst od všeho trochu. Neměli by to s nimi přehánět například jedinci se sklonem k horké hlavě, to jsou ti, co mívají problémy s krevním oběhem, hned se jim nažene krev do hlavy, ale zase umí rychle vychladnout. Ono je asi ze všeho nejdůležitější zachovat klid a pak nám bude všechno prospívat. Jestli jste tedy právě znejistěli, jestli máte správný poměr energií, tak se ponořte do svých myšlenek, vnímejte své tělo a neplýtvejte energií na zbytečnosti.

Dnes začíná advent, výborný čas na zklidnění a rozjímání. Uvařte si skleničku svařáku a můžete v klidu začít zkoumat, co to s vaší energií udělá. Rada na závěr: ze dne na den zlepšení nenastane, vytrvejte déle. Klidně do jara.